Från hallmattan till mobilen – nu kan hushållen välja att få erbjudanden i Kivra
PressreleasePublicerat 26 mars 2024
Ett mer hållbart sätt att göra smarta matinköp. Så beskriver Kivra sin nya funktion som kortfattat innebär att användarna kan välja att få erbjudanden från lokala matbutiker direkt i appen.
Varje år skickas runt en miljard reklamblad till miljontals brevlådor landet över. En stor del av utskicken hamnar dessutom direkt i pappersinsamlingen.
Samtidigt befinner vi oss i en tid då allt fler hushåll lever under ekonomisk press. Enligt en undersökning från Kantar Sifo och beräkningar av Swedbank uppger 32 procent av landets hushåll att de har en budget som precis går ihop, eller att de går minus varje månad. I samband med detta har intresset för att göra smarta matinköp ökat.
Som en naturlig följd av detta lanserar Kivra tillsammans med Coop lokala erbjudanden direkt i Kivra.
– Ökade kostnader för svenska hushåll har varit ett stort diskussionsämne under det senaste året. Därför ger vi nu hushållen möjlighet att välja om de vill ha utvalda erbjudanden i Kivra. Det som annars hade landat på hallmattan kan man nu istället välja att ta del av vid frysdisken, eller på väg från förskolan. Helt på egna villkor, såklart. Samtidigt ger vi matkedjorna möjlighet att gå från trubbiga massutskick till riktad relevant information, från slöseri till hållbarhet, säger Henrik Lönnevi, vd på Kivra.
Även Coop ser positivt på att flytta erbjudanden från hallmattan till mobilen.
– Vi är stolta över att vara först med detta i Sverige. Att utöka vårt digitala erbjudande ligger i linje med Coops hållbarhetsarbete, varumärke och historik där vi alltid varit tidigt ute med innovativa satsningar, säger Johan Öhlin, marknadschef Coop Sverige.