Nå era medborgare digitalt
Med Kivra kan kommuner kommunicera digitalt på nya och innovativa sätt. Vi bidrar med verktyg som förenklar vardagen för medborgare och hjälper kommuner digitalisera. Verktyg som digital post, fakturor, lönespecifikationer, brev och kallelser.
Bli världsbäst på digitalisering
Ni är säkert väl bekanta med regeringens målsättning. Svenska kommuner ska bli bäst i världen på att ta vara på digitaliseringens möjligheter.
Det är ett mål som inspirerar oss. För vi vet att det är möjligt. Redan idag skickar tiotusentals företag och myndigheter Kivra för att skicka brev, fakturor och mycket annat. Tillsammans har över hälften av Sveriges vuxna befolkning valt att samla sina viktigheter i Kivra – två av tre svenskar.
Digitalisering kan ibland låta lite diffust. Men i vårt fall är det väldigt konkret. Kivra bidrar till en medborgarservice i form av en enkel, snabb och smidig dialog. En dialog som samtidigt kan spara värdefulla resurser åt er kommun.
Vi ser införandet av digital post som en service till medborgarna i första hand. Vi upplever att kommunikationen blir säkrare med digital post. Det faktum att invånaren själv har valt Kivra tror jag gör att de läser posten i högre grad.
Carina Landin, kommunikationsansvarig Ragunda kommun
Tre av många fördelar
Miljöansvar
Miljöpåverkan från papperspost är stor. Både från förbrukade träd och CO2-utsläpp från transporter. Sedan start har Kivra sparat 90.000 träd och 12.000 ton CO2.
Ekonomisk besparing
Om kommuner helt gick över till digital post skulle vi kunna spara 250 miljoner kronor. Besparingar som kan användas till samhällsnytta.
Självklar service
Digital post är en service till alla medborgare. I många länder är det redan en självklarhet. Det är enkelt, snabbt och smidigt.
Kommunrapport. Vägen till framtidens post.
Digitala utskick är en självklarhet om man frågar svenska folket. Det visar en undersökning som Kivra gjorde med Kantar Sifo 2020. Men ännu har inte Sverige nått regeringens målsättning om att svenska kommuner ska vara bäst i världen på att dra nytta av digitaliseringens möjligheter. Rapporten från 2020 är fortfarande aktuell.
Region Västerbotten använder Kivra för att nå ut om studie
Över 80 procent av kvinnorna i den här åldersgruppen i Västerbotten har en digital brevlåda, vilket innebär att inbjudan kommer att hamna där för många. Vi uppmanar alla att ta en extra titt i inkorgen på till exempel Kivra, uppmanar Sara Höglund.